Selasa, 08 Mei 2012

LAUT MERAH



 Laut Merah
Lokasi Laut Merah

Laut Merah adalah sebuah teluk di Lautan Hindi , di antara benua Afrika dan Asia. Ia hampir bercantum di Teluk Aden dengan Bab el Mandeb. Di utara ialah Semenanjung Sinai, Teluk Aqaba, Terusan Suez. Laut Merah bertemu dengan Mesir, Sudan dan Eritrea di sebelah barat, manakala di sebelah timurnya ialah Arab Saudi dan Yaman. Laut Merah dikategori sebagai Global 200 wilayah ekonomi.
Bertempat di Lembah Gelinciran Besar. Luasnya sekitar 450,000 meter persegi. Panjangnya 1900 km dan lebarnya lebih 300 meter. Kedalaman laut mencapai 2500 meter di bahagian tengah. Purata dalam laut ini ialah 500 m.
Terdapat pelbagai hidupan marin di dalamnya. Antaranya 1000 jenis interbrata , 200 batu karang lembut dan keras . Airnya masin antara 3.6 hingga 3.8 %.

 Asal nama

Nama Laut Merah berasal dari terjemahan bahasa Greek Ερυθρά Θάλασσα Erythra Thalassa (bahasa Latin: Mare Rubrum, bahasa Arab: البحر الأحمر Al-Bar Al-Amar). Nama Laut Merah tidak bermakna lautnya berwarna merah. Sejak dari dahulu lagi warna air laut tidak berwarna merah. Warna merah merujuk kepada warna bunga sianobakteria. Mungkin juga warna kayu Harei Edom yang berwarna merah.

Sejarah

Penduduk Mesir yang terletak di pinggir Laut Mesir menjadi orang pertama cuba meneroka Laut Merah.
Dalam kitab Bible, bab Exodus telah dicatatkan Nabi Musa mengetuai Bani Israel melarikan diri dari dikejar oleh Firaun dan para tenteranya. Dengan takdir Allah, Laut Merah tiba-tiba terbelah dua dan Nabi Musa dan Bani Israel dapat menyelamatkan diri dengan mudah. Sehingga kini tidak terdapat bukti arkeologi berhubung dakwaan ini kecuali adanya kubur Firaun tersebut.
Seorang pelaut Yunani bernama Hippalus telah belayar di Laut Eritrea dan berdagang dengan orang Asia.
Abad ke-15 barulah orang Eropah menunjukkan minat untuk berdagang dengan orang Asia yang dimulakan oleh negara Portugis, Belanda, Sepanyol, British dan lain-lain.
Pada 1798 Jeneral Napoleon Bonaparte dari Perancis telah menjajah Mesir dan menakluk Laut Merah. Walaupun misi Napoleon Bonaparte gagal, tetapi seorang jurutera bernama J.B. Lepere telah berjaya membina terusan. Terusan Suez pernah dicadangkan dibina semasa zaman

1 komentar:

  1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    BalasHapus